Achtergronden

De Bibliotheek op school
U vindt op deze website leermiddelen voor informatievaardigheden die kunnen worden ingezet in het kader van de Bibliotheek op school. Met de Bibliotheek op school gaan bibliotheken, scholen en gemeenten strategische samenwerkingsverbanden aan, met als doel een kwaliteitsslag te maken op de thema’s lezen en mediawijsheid.

Dienstenpakket Informatievaardigheden
Omdat de expertise van de bibliotheken met name op het gebied van informatievaardigheden ligt, richt het thema Digitale Geletterdheid zich in eerste instantie op informatievaardigheden voor groep 5 t/m 8 van het primair onderwijs, vmbo, mbo, havo en vwo. De Bibliotheek op school ondersteunt het primair onderwijs daarbij met een landelijk dienstenpakket.

Criteria
De beschrijvingen van de leermiddelen zijn tot stand gekomen aan de hand van een aantal vaste onderwerpen, tot 2022 verzameld en beschreven door onderzoeksbureau NextValue Research. Deze onderwerpen zijn bepaald aan de hand van een literatuurstudie informatievaardigheden primair onderwijs en een aanvullende studie voor de gids voor het voortgezet onderwijs. In deze studies is geïnventariseerd welke wetenschappelijke inzichten er zijn op het gebied van informatievaardigheden en de overdracht hiervan en wat komt kijken bij kwalitatief goed onderwijs voor informatievaardigheden. Aan de hand van deze inzichten is ook een checklist samengesteld die kan worden gehanteerd bij de uitvoering van het onderdeel informatievaardigheden binnen de Bibliotheek op school. Deze checklist vormt tevens de basis voor de onderwerpen die bij de inhoudelijke beschrijvingen van de leermiddelen op deze website zijn gebruikt.

Meer informatie
Ga voor meer informatie over de Bibliotheek op school naar de website van de Bibliotheek op school.